آیا پرسشنامه من روایی دارد؟

 

 

آیا پرسشنامه من روایی دارد؟

 


آیا پرسشنامه من روایی دارد؟
برای بررسی روایی محتوایی لازم است موارد زیر انجام شود:
1. هدف کلی تحقیق و اهداف ویژه را بطور شفاف بنویسید. اگر اهداف ویژه شما از تعدادی متغیر مختلف تشکیل شده، لازم است در مقابل هر هدف ویژه متغیرهای مربوط به آن نوشته شده و در صورت نیاز توضیح داده شود.

2. جامعه تحقیق تعریف شود. یعنی مشخص گردد چه کسانی قرار است پرسشنامه را پاسخ دهند.

3. اسامی متخصصان آگاه نسبت به موضوع تحقیق، مشخص شوند. تعداد این متخصصین لازم نیست خیلی زیاد باشد. آنطور که در منابع علمی درج شده، کافی است 10 تا 15 نفر انتخاب شوند. ولی این افراد حتما باید به موضوع مورد نظر شما اشراف کامل داشته باشند.

4. سؤالاتی که قرار است برای هر متغیر یا هدف ویژه استفاده شود، را در مقابل هر متغیر یا هدف بنویسید.

5. حال مطالب را در جدول زیر مرتب کنید:

 

 

هدف کلی : .......

 

اهداف ویژه

متغیرها

سؤالات

میزان مناسب بودن هر سؤال

میانگین نمره

توضیحات

هدف ویژه 1

1- ...........

1-..........

2-..........

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

   

2- ...........

1-..........

2-..........

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

   

3- ...........

1-..........

2-..........

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

   

هدف ویژه 2

4- ...........

1-..........

2-..........

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

   

5- ...........

1-..........

2-..........

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

   

6- ...........

1-..........

2-..........

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

   

هدف ویژه 3

7- ...........

1-..........

2-..........

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

   

8- ...........

1-..........

2-..........

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

   

9- ...........

1-..........

2-..........

1 2 3 4 5

1 2 3 4 5

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دقت: ثبت میانگین نمره هر سؤال به عهده شماست نه اساتید و متخصصین.

 

وقتی فرم فوق را به داوران ارائه کردید و نتیجه بررسی آنها را دریافت داشتید، لازم است میانگین نظرات اساتید را در مورد هر سؤال در جدول زیر ثبت کنید و سؤالاتی را که نمره میانگین کمتری نسبت به بقیه دارند بازنگری یا حذف کنید.

 

اسم داوران

سؤال(1)

سؤال(2)

سؤال(3)

سؤال(4)

سؤال(5)

سؤال(6)

سؤال(7)

میانگین نمرات داوران

1- ...

2- ...

3- ...

4- ...

5- ...

6- ...

7- ...

8- ...

9- ...

10- ...

               

میانگین درجه بندی سؤالها

 

             

 

 

  

 

پرسش و پاسخ:
بهمن عسگری
همچنین در مرحله بعد از روایی صوری ومحتوایی، یک مرحله روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) وجود دارد که خود به خود سوالات دارای ارزش کم کنار گذاشته می شوند. در چنین شرایطی محقق هیچ دخالتی در اظهارنظرها ندارد و کار را به نظرات صاحب نظران و روش های آماری می سپارد. این در حالی است که در روش بالا محقق می تواند میانگین نمره پایینی به یک سوال بدهد در حالی که تخصص کافی را ندارد و ممکن است به یک سوال با ارزش نمره پایینی بدهد. همچنین در مرحله اخر چون ملاک عددی وجود ندارد ممکن است ملاک میانگین را بالا بگیرد و تعداد سوالات زیادی را از تحقیق حذف کند و یا تغییر دهد.
با تشکر

پاسخ:
آقای عسگری این پست مربوط به روایی محتوایی است که صاحب نظران نظرشان را در مورد میزان روا بودن سؤالات مطرح می کنند در تحلیل عاملی تأییدی روایی سازه بررسی می شود که مشخص می کند که آیا عوامل مورد نظر تحت سؤالات مطرح شده تأیید می گردد یا نه. لطفا به پست قبلی یعنی آیا پرسشنامه من روایی دارد (1) مراجعه کنید.

 

بهمن عسگری
ایا بهتر نیست که از روش دو مرحله دلفی که معمولا در مطالعات معتبر هم از آن استفاده می شود بهره برد؟ ما در مرحله اول باید سوالات را از طریق پنل صاحب نظران جمع اوری کنیم (یا یک برگه سفید در اختیار صاحب نظران قرار می دهیم و به صورت باز از آنها می کنیم که مواردی که به ذهن ایشان می آید را عنوان کنند؛ یا می توانیم از طریق مبانی نظری چند سوال نمونه را از پیش طرح کرده باشیم) و در مرحله بعد سوالات جمع آوری شده (ترکیب تمام نظرات صاحب نظران)، مجددا در اختیار افراد پنل قرار بگیرد تا در مورد حذف (البته در صورت تکراری بودن و نه بی ارزش بودن) یا اضافه کردن سوال و همچنین ترکیب سوالات یا تغییر انشایی سوالات اظهار نظر کنند.

پاسخ:
آقای عسگری روش دلفی مطلب دیگری است که در اینجا موضوعیت ندارد. اینجا موضوع، بررسی روایی پرسشنامه است. لطفا به پست قبلی یعنی( آیا پرسشنامه من روایی دارد؟ (1) مراجعه بفرمایید.
سارا کشکر


بهمن عسگری
با سلام
در این زمینه چند سوال دارم. البته ابهاماتی برای بنده به وجود امده که شاید با توضیحات شما متوجه شوم.
1. چیزی که من اینجا مطالعه کردم ظاهرا نشان میدهد که خود محقق باید سوالات را طراحی کند و سپس میانگین نمره را تعیین کند. سپس بعد از دریافت نظر داوران در مورد ارزش هر سوال برای حذف یا تغییر اقدام نماید. حال ایا محقق می تواند خودش این سوالات را طراحی کند؟
2. حال اگر فرض بر این است که صاحب نظران سوالات را طرح می کنند؛ بر فرض که ما این برگه را به 10 صاحب نظر دادیم و هر یک تعدادی سوال جدید را مطرح کردند، چطور می شود که این سوالات جدید را مورد بررسی قرار داد در حالی که همگی نظر خود را اعلام کرده اند.
3. با ممکن است که عنوان کنید که یک مرحله دیگر این سوالات را در اختیار 10 صاحب نظر قرار می دهیم؛ اگر در این مرحله هم مثلا دو سوال جدید اضافه شد چگونه می شود ارزش این دو سوال را به بوته داوری قرار داد در حالی که همه صاحب نظران پاسخ داده اند.

پاسخ :
آقای عسگری با سلام در مورد مطلب شماره 1 شما باید بگویم که پرسشنامه محقق ساخته یعنی این که محقق خود با توجه به اهداف تحقیق و مبانی نظری و مؤلفه های مورد نظرش پرسشنامه ای را طراحی می کند که پس از طراحی باید برای اطمینان از روایی سؤالات، پرسشنامه را در اختیار صاجب نظران قرار دهد. و وقتی صاحب نظران نمره هر سؤال را بر اساس روا بودن آن مشخص کردند. محقق با محاسبه میانگین اخذ شده در هر سؤال می تواند نسبت به حذف یا تغییر سؤال تصمیم بگیرد. پس بله محقق خودش پرسشنامه محقق ساخته را طراحی می کند.
در مورد مطالب شماره 2 و 3 باید بگویم که صاحب نظران سؤالات را طرح نمی کنند بلکه ایشان فقط روایی سؤالات را بررسی می کنند.
سارا کشکر

 

 

 

 

 

 

نقل از سایت خانم دکتر سارا کشکر

مطالب مرتبط

نام
ایمیل
توضیحات
Captcha
کد امنیتی
 
logo-samandehi