خصوصی سازی برون سپاری

خصوصی سازی چیست؟

  • - مفاهیم و تعاریف
  • - ویژگی های خصوصی سازی
  • - اهمیت خصوصی سازی

• خصوصي‌سازي روندي است که طي آن دولت در هر سطحي امکان انتقال وظايف و تسهيلات و تأسيسات خود را از بخش عمومي به بخش خصوصي بررسي مي‌كند و در صورت تشخيص اقتصاد نسبت به انجام چنين انتقالي اقدام مي‌كند (جمال، 1372 به نقل از کميجاني 1382).
• سيواس در رسالة خود در سال 1992 دو تعريف براي خصوصي‌سازي ارائه کرده است. وي در يک تعريف گسترده تر که بر مبناي فلسفي تأکيد دارد خصوصي‌سازي را به معناي اتکاء بيشتر به مؤسسات خصوصي جامعه و تکيه کمتر بر دولت براي برآورده کردن نيازهاي مردم دانسته است. اين مؤسسات خصوصي مشتمل بر بازار و کسب و کارها و بنگاههايي که در آن مشغول فعاليت هستند، سازمانهاي داوطلبانه (براي نمونه مذهبي، محلي، مدني، تعاوني و خيريه)، افراد و خانواده‌ها هستند. بر اساس دومين تعريف که تعريف عملياتي‌تري است خصوصي‌سازي کاهش نقش دولت يا افزايش نقش بخش خصوصي در يک فعاليت يا مالکيت داراييهاست.
• به مجموعه‌اي از اقدامهاي ناظر بر افزايش دامنة فعاليت بخش خصوصي با اتخاذ فنون و تکنيکهاي متداول در بخش، توسط بخش دولتي اطلاق مي‌شود که در نهايت به افزايش کارآيي بخش دولتي مي انجامد (آدانر و همکارن، 1996 به نقل از منوريان 1380).
• برگردانيدن بنگاههاي ملي شده به بخش خصوصي، حاکم نمودن شرايط رقابت کامل بر واحدهاي دولتي و آزاد سازي يا انتقال کامل کنترل قانوني بنگاهها (سازمان بهره وري آسيايي به نقل از كميجاني 1382).
• خصوصي‌سازي فرايندي است که طي آن دولت تصميم مي‌گیرد دامنه فعاليتهاي خود را محدود نموده و مالکيت يا مديريت برخي از واحدهاي اقتصادي تحت مالکيت خود را به مکانيسم بازار محول نمايد (سازمان صنايع ملي ايران 1372 به نقل از کميجاني 1382).
• خصوصي‌سازي انجام فعاليتهاي اقتصادي توسط بخش خصوصي يا انتقال مالکيت داراييها به بخش خصوصي است (ولجانوفسکي به نقل از کميجاني 1382).
• خصوصي‌سازي به انتقال منابع و فعاليتهاي اقتصادي از بخش عمومي به بخش خصوصي به عنوان يک سياست کلي دولت اطلاق مي‌شود (فرانک ليوسي).
• در فرهنگ لغت اکسفورد، خصوصي‌سازي به معنای انتقال مالکيت، کنترل و يا مديريت داراييهايي که قبلاً در اختيار بخش دولتي بوده به بخش خصوصي تعریف شده است.  (جعفری، 1389 : مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش)

لینک دانلود مستقیم چند کتاب در مورد خصوصی سازی


کتاب خصوصی سازی مرحله به مرحله
       تاريخ ثبت 1389/09/29 حجم فايل : 8 مگابايت
       تهیه و تنظیم کننده: دیک ولش و الیویر فرموند مقاله فنی بانک جهانی،
       شماره 403 کار مشترکی از بانک جهانی و بانک توسعه بین کشورهای آمریکایی
       ترجمه: مدیریت مطالعات و برنامه ریزی 

مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش

http://ipo.ir/includes/gotodown.aspx?id=39

با توجه به وظایف محوله و مسئولیت سازمان خصوصی سازی در امر خصوصی سازی در کشور، این سازمان به منظور فراهم آوردن بستر مناسب برای خصوصی سازی آموزش و پرورش در کشور و توسعه مشرکت بخش خصوصی در این حوزه، اقدام به سفارش طرح پژوهشی با عنوان "ارائه مدلی مناسب برای خصوصی سازی آموزش و پرورش در ایران" نمود. كتاب پيش‌رو حاصل این پژوهش است که توسط پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام گردیده و در صدد است تا ضمن انعكاس نتايج حاصل از پژوهش انجام یافته، لزوم تغيير در ارائه خدمات آموزشی از بخش دولتي به بخش خصوصی را نشان داده و در این خصوص به ارائه مدلی متناسب با شرایط کشور بپردازد.

خصوصی سازی و توسعه

1 مگابايت

http://ipo.ir/includes%5Cgotodown.aspx?id=35

خصوصی سازی و توسعه: نظریه، خط مشی و شواهد اين اثر ترجمه اي است از كتاب Privatisation and Development: Theory, Policy and Evidence كه به سفارش سازمان خصوصي سازي انجام شده است. ...

خصوصي سازي، آري يا خير؟

1 مگابايت

خصوصي سازي، آري يا خير؟؛ارزيابي هزینه ها و فرصت‌های خصوصی سازی نویسنده: ریچارد مک گووان مترجم: محمد صفار به سفارش: سازمان خصوصي سازي...

پرسشنامه موانع خصوصی سازی

مطالب مرتبط

نام
ایمیل
توضیحات
Captcha
کد امنیتی
 
logo-samandehi